SUSI Partners køber dansk vindmøllepark af European Energy

Zug/Zurich, 13. december 2018: SUSI Partners AG køber gennem sin Renewable Energy Fund II syv møller i Nøjsomheds Odde Vindmøllepark fra European Energy Group. Vindparken er opført på Lolland og har en samlet kapacitet på 25,2 MW.

Nøjsomheds Odde vindmøllepark blev kommissioneret i februar 2018 og består af ni Vestas V117-3,45 MW møller med opgraderet power mode til 3,6 MW. SUSI Partners har købt syv ud af de ni møller, mens de nuværende ejere beholder de resterende to. Strømmen, der produceres på SUSI’s syv møller, kommer til at dække forbruget i 21.000 husstande i mange år frem i tiden. Sammenlignet med den samme mængde energi fra fossile brændstoffer, betyder det en reduktion på 28.000 tons årligt i udledningen af CO2. Vindmølleparken modtager et subsidie fra den danske stat på 25 øre per kWh (feed-in premium).

Knud Erik Andersen, CEO i European Energy, siger:

“SUSI arbejder, ligesom os, for at udbygge den vedvarende energi generation ved at udvide deres forretningsaktiviteter og dermed bekæmpe klimaforandringer. Derfor er jeg stolt af, at SUSI har valgt et af vores projekter til deres portefølje. Dette er den første handel, vi har lavet med SUSI, og vi tror på, at vi kan bygge videre på vores relation.

CIO i SUSI, Marco van Daele, siger:

“Købet af Nøjsomheds Odde repræsenterer SUSI’s første investering i det danske marked for vedvarende energi, som vi finder attraktivt på grund af de gode vindforhold, de erfarne udviklere, der leverer projekter i høj kvalitet, og den fordelagtige afregning for den producerede grønne energi. Vi ser frem at investere yderligere i Danmark.”

OM SUSI Partners AG

SUSI Partners AG er en innovativ schweizisk asset management virksomhed. SUSI investerer i aktiver i værdikæden inden for vedvarende energi og har i øjeblikket fire fonde gennem partneren Sustainable Sàrl (LUX) med aktiviteter inden for vedvarende energi, energi effektivitet og energi lagring. Målet for alle fondene er at opnå stabile og attraktive risiko-justerede afkast uafhængig af marked ved at investere i projekter med målelige resultater på CO2 udledning.

SUSI Renewable Energy Fund II, styret af SUSI Partners AG, tilbyder investeringsmuligheder i vedvarende energi (vind og sol) i Europa til institutionelle investorer. Fonden er lukket og råder over DKK 2,84 milliarder.

SUSI media kontakt

Dr Andreas Müller, Director Media Relations, media@susi-partners.ch

Om European Energy

European Energy udvikler og opfører vind- og solparker, samt store energilagre og har opført parker med en samlet kapacitet på mere end 1 GW.

European Energy media kontakt

Joachim Steenstrup, Head of Communication, +45 51624815 or jst@europeanenergy.dk

Nicolai Skafte