European Energy tager vigtigt skridt ind i havvind

European Energy har købt Sprogø Windpark med en total kapacitet på 21 MW.

European Energy Group træder ind på markedet for havvind gennem købet af Sprogø Windpark. Sælger i handlen er A/S Storebælt.

Knud Erik Andersen, CEO of European Energy, siger:

”Det er et vigtige skridt ind i havvind for European Energy. Vindfarmen er et attraktivt aktiv, og vil også give yderligere indsigt og erfaring i driften af en havvindmøllepark.”

”Vi mener, at havvind har en plads i det fremtidige energi-mix, sammen med landvind og solenergi. Med købet af Sprogø Windpark har vi alle tre elementer i vores portfolio.”

Sprogø Windpark ligger i Storebælt nær Sprogø og broen mellem Sjælland og Fyn. Den består af syv 3 MV vindmøller, som producerer strøm, svarende til cirka 16.000 husholdninger årligt. A/S Storebælt har siden opførelsen holdt et højt vedligeholdelsesniveau for vindmøllerne, som har sikret en oppetid på næsten 98 %.

“Med Sprogø Havmøllepark vil European Energy overtage en meget veldreven møllepark, som vil sikre dem en stabil og høj produktion af grøn energi til deres forretning, Sprogø Havmøllepark er samtidig unik med sin placering lige nord for Storebæltsbroen, og parken fungerer dermed som et udstillingsvindue for dansk havvind”

“Sund & Bælt vil fortsat aftage grøn strøm til at drift af egne infrastrukturanlæg”, slutter Mikkel Hemmingsen, adm. Direktør I Sund & Bælt.

Havvindmølleparken er den lettest genkendelige i Danmark, da den kan ses fra Storebæltsbroen. Cirka 25 millioner mennesker passerer parken hvert eneste år.

“Vi er stolte af at være den nye ejer af den havvindmøllepark, der giver flest danskere et kig ind i havvind,” siger Knud Erik Andersen.

Salget forventes gennemført den 1. juni 2018, når de nødvendige myndighedsgodkendelser foreligger.

European Energy udvikler og bygger vindmølleparker, solcelleanlæg og store energilagre. European Energy udvikler og bygger projekter i Europa og Syd- og Mellemamerika. European Energy har installeret næsten én gigawatt vind- og sol-anlæg i 11 lande. European Energy er blandt de største privatejede virksomheder i branchen.

For mere information eller interviews med ledelsen, kontakt kommunikationschef, Joachim Steenstrup. E: jst@europeanenergy.dk, T: +45 51624815